Odporový lak
- Podrobnosti
Při digitálním ovládání kolejiště provádím detekci obsazených úseků pomocí dekodéru Lenz LB101 nebo kompatibilních. Ty pracují na tom principu, že snímají zdali do úseku teče proud. To nastane ve chvíli, kdy do úseku vjede vozidlo (ať již lokomotiva nebo vagón), který využívá napájení z kolejí. To je důležité např. u vlaků, kdy je potřeba aby poslední vozidlo vlaku obsazovalo úsek a teprve když vyjede z hlídaného úseku, je úsek uvolněn pro vjezd dalšího vlaku. Kdyby vagóny nezpůsobovaly obsazení úseku, tak by mohla nastat varianta, že po vyjetí lokomotivy by se úsek tvářil jako volný, přestože by na něm byly ještě vagóny. Proto je potřeba zajistit, aby alespoň poslední vagón vlaku obsazoval úsek. To je možno zajistit tím, že se na poslední pozici zařadí vagón s osvětlením anebo s odporem přes který protéká proud. Pro jednoduché řešení je možno použít odporový lak. Tím se přetře izolace na dvojkolí a zajistí se, aby tudy protékal nějaký proud. Pro detekci stačí proud 1mA. Pomocí Ohmova zákona R=U/I nám vychází 16V/0,001A = 16000Ω. Odpor tedy musí být menší než 16kOhm.
V mém případě byl výsledný odpor 4,3 kΩ tzn že dvojkolím protéká proud 16V/4300Ω = 0,004A. A proud 4mA již detektory detekují, takže když jsem dvojkolí položil na koleje, tak úsek na monitoru zčervenal, tzn. že se tváří jako obsazený.
Jak jsem natíral dvojkolí je výsledek je vidět na videu nebo v následující fotogalerii:
- Odporový lak Odporový lak
- Odporový lak Odporový lak
- Odporový lak Odporový lak
- Odporový lak Odporový lak
- Odporový lak Odporový lak
http://vlakytt.cz/index.php/elektro/odporovylakmenu.html#sigProGalleria769c85a312